Αναβάλλεται το Σεμινάριο «Εισαγωγή στην προφορική ιστορία»

Αγαπητές φίλες και φίλοι,
σας ανακοινώνουμε οτι το προγραμματισμένο σεμινάριο «Εισαγωγή στην προφορική ιστορία» που επρόκειτο να πραγματοποιηθεί στις 28-29 Μαρτίου 2020 αναβάλλεται προς το παρόν λόγω των πρόσφατων έκτακτων μέτρων. Σε εύλογο χρόνο θα σας ανακοινώσουμε τη νέα ημερομηνία διεξαγωγής του. Όσοι κατέθεσαν αίτηση συμμετοχής θα έχουν τη δυνατότητα μιας απλής επιβεβαίωσης της συμμετοχής τους. Να είστε όλες και όλοι καλά.
Με εκτίμηση
Για την οργανωτική επιτροπή
Γιάννης Ποικιλίδης
Όλγα Ζγιάλτου
Ρούλα Παρασκευαίδου

ΑΦΙΣΑ – ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ:

Αίτηση συμμετοχής:http://soumela.gr/wp-content/uploads/2020/03/Αίτηση-συμμετοχής_001.jpg

Τι είναι η προφορική ιστορία;

Σύμφωνα με τον καθηγητή Κοινωνικής Ιστορίας Paul Thompson, «η προφορική ιστορία είναι μια ιστορία που δομείται γύρω από τους ανθρώπους. Ζωντανεύει την ίδια την ιστορία και διευρύνει τον ορίζοντά της. Αναδεικνύει ήρωες όχι μόνο από τον κύκλο των ηγετών, αλλά και από το ανώνυμο πλήθος. Ενθαρρύνει δασκάλους και μαθητές να γίνουν συνεργάτες. Φέρνει την ιστορία μέσα στην κοινότητα και τη βγάζει έξω  από αυτήν…».  Για την Lynn Abrams, συγγραφέα του βιβλίου με τίτλο Θεωρία Προφορικής Ιστορίας, πρόκειται για τη «διαδικασία διεξαγωγής και καταγραφής συνεντεύξεων προκειμένου να συγκεντρώσουμε πληροφορίες για το παρελθόν. Όμως, προφορική ιστορία είναι και το προϊόν αυτών των συνεντεύξεων, η αφήγηση γεγονότων του παρελθόντος». Τέλος, για την Ρίκη Βαν Μπούσχοτεν που με το έργο της θεμελιώνει την προφορική ιστορία στην Ελλάδα, «η προφορική ιστορία είναι διαφορετική από την προφορική παράδοση. Αφορά τη ζωντανή μνήμη ανθρώπων που έζησαν τα γεγονότα από πρώτο χέρι και τα ερμήνευσαν με το δικό τους τρόπο». Σύμφωνα με τον απλό ορισμό που προτείνει, «η προφορική ιστορία έχει σκοπό την ηχογραφημένη ή βιντεοσκοπημένη καταγραφή βιωμένων εμπειριών με την μορφή εκτεταμένων αφηγήσεων ζωής ή διηγήσεων για ιστορικά γεγονότα από αυτόπτες μάρτυρες». Καθώς όμως «προφορική ιστορία δεν είναι απλώς η παράθεση αποσπασμάτων ή και ολόκληρων συνεντεύξεων» αλλά και η  «ερμηνεία» του υλικού, προτρέπει ιστορικούς και μαθητές (προσθέτουμε δασκάλους και ερευνητές) να «διασταυρώσουν και να ελέγξουν την εγκυρότητα των πληροφοριών και στη συνέχεια να αποδείξουν γιατί η αφήγηση είναι σημαντική, γιατί ενδεχομένως αλλάζει την οπτική μας για ένα ιστορικό φαινόμενο».